Är vi verkligen...

Är vi verkligen tänkande varelser?
Är brudar ens smarta?
Är vi ens dom vi vill vara?

Ja det är frågan???

Läste just ett inlägg på FB som handlar om kroppsbehåring. Jag har ju tidigare funderat och bloggat på detta och kommit helt ovetenskapligt fram till att jag sätter vinterpäls  för att inte frysa ihjäl. Och att ju smalare jag blir - destå hårigare blir jag då jag förmodar att hårsäckar INTE påverkas av fettcells försvinnande. Så i mitt fall har jag betydligt mycket fler hårceller/säckar per kvadratmeter hud nu än när jag var tjockare.( En vuxen normalviktig person anses ha ca 2 kvadratmeter hud.)

Men nu till kärnan på problemet. Det är egentligen inte håret det är fel på utan det är fel på oss brudar! Jag tycker att kroppen är fantastisk. När jag läste fysiologi första gången så blev jag helt tagen av kroppen finurliga system. Hur den är såå smart.
Jag tror ju inte att det finns mycket som kroppen lämnat åt slumpen. Det enda onödiga som kroppen envisas med att ha är väl egentligen blindtarmen annars har ju allt en funktion, så också kroppsbehåring.

Men det var innan kvinnans fåfänga tog vid och det bestämdes att en kvinna endast är attraktiv såvida hon är len och mjuk, doftar gott och INTE ÄR HÅRIG. När jag var riktigt ung, nåväl yngre än jag är ung nu, då skulle tjejjer raka sej under armarna, på smalbenen och vara hyfsad ansad i bikinilinjen. Då var allt lugnt!

Sen eskalerade det!

Nu ska vi tjejjer vara renrakade ta mej tusan överallt och då menar jag överallt.
Men vad hände då med den naturliga kroppsbehåringen? BEKÄMPA DEN!!!
Till varje pris med:
  • epilator (herrejävlar vad det gör ont!!),
  • rakhyvel,
  • wax,
  • pincett
  • och det finns säkert massor fler sätt att få oss onaturligt släta.
Det jag egentligen funderar över är Vad är det då som får mej att gå på denna rena hårhysteri!!??! Jag är inte ett dugg bättre utan tycker också att det är fräschare utan hår på ben och armhåla och även bikinilinjen.  Vad jag tycker om övrig behåring är privat.

Men jag blir ändå förbannad på mej själv! Jag tror ju på kroppens otroliga förmåga att skydda sig själv och att den är funktionellt skapad. Hår skyddar och värmer och ibland kyler. Det är dess funktion, och detta rakar jag bort.
Suck!

Ibland önskar jag att jag skulle låta förnuft råda framför fåfänga.

Att jag skulle vara nöjd med mina håriga ben och tycka att lite tofsar i armhålorna är ok. Att när jag ser mej själv i spegeln så skulle jag inte vara så snabb på att tycka att onaturligt är snyggare, när naturligt faktiskt är verklighet.

Förnuft och intellekt råder INTE över fåfänga! Nopp, det är inte så i mitt fall i alla fall, fast jag anser att jag är rätt smart.                            

Kyss!                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0